Yapi Kredi Bank Nederland selecteert AxiomSL voor EBA en DNB rapportagevereisten in Nederland

Deutsch English Español Français

LONDEN, 01/05/2019: AxiomSL, toonaangevend leverancier van oplossingen op het gebied van wettelijke rapportering en risicomanagement, maakt vandaag bekend dat Yapi Kredi Bank Nederland het strategisch platform van AxiomSL heeft gekozen om te voldoen aan de voorschriften voor kapitaal en liquiditeit van de Europese Bankautoriteit (EBA), aanvullend op de specifieke financiële en statistische rapportagevereisten van De Nederlandsche Bank (DNB). Met AxiomSL kan Yapi Kredi zowel de handmatige interacties in de rapportage verminderen, als ervoor zorgen dat de reglementaire rapporten tijdig en efficiënt worden ingediend.

De bank koos voor AxiomSL om te voldoen aan de rapportagevereisten van de EBA en DNB vanwege het strategisch platform van het bedrijf. Op één enkel platform worden alle essentiële functies en calculaties gebundeld. Banken in Nederland moeten diverse complexe rapporten indienen op basis van Europese én nationale vereisten, waaronder algemene rapportage (COREP) en financiële berichten (FINREP) die verplicht zijn in het kader van de Capital Requirements Directive IV (CRD IV).

Het platform ControllerView® voor gegevensintegriteit en -controle van AxionSL verzorgt essentiële Asset Liability Monitoring (ALM) zoals het genereren van kasstromen, effectieve rentevoet (EIR), renterisico in het bankboek (IRRBB) en Mark to Market (MtM) voor derivaten. Deze kasstromen en berekeningen worden vervolgens direct opgenomen in CRD IV liquiditeit, kapitaal- en centrale bankoplossingen. Dit levert Yapi Kredi Bank volledige transparantie en afgestemde data voor alle EBA- en DNB-rapportageverplichtingen.

Het enkele platform van AxiomSL voor gegevensbeheer en -rapportage levert Yapi Kredi Bank een hogere graad van automatisering. Hierdoor kunnen experts in de bank hun hoeveelheid handmatig werk verminderen en voor betere controle zorgen door data op een precieze, transparante en samenhangende manier te traceren. Om de operationele vereisten op elkaar af te stemmen, consolideren implementatieconsultants van AxiomSL de inputgegevens en rapporteren de output ter plaatse. Hierbij genereren ze specifieke Management Informatie (MI) rapporten voor het hoofdkantoor van Yapi Kredi in Turkije.

Mustafa Duru, Chief Risk Officer, Yapi Kredi hierover: “AxiomSL’s strategische platform levert de ideale oplossing voor de verandering van onze rapportageprocessen. Wij zijn ervan overtuigd dat de toegenomen automatisering al onze centrale bank, liquiditeits- en kapitaalrapporten met succes en accuraat op tijd zal afleveren en tegelijkertijd de kosten van naleving zal verlagen. Wij verheugen ons op onze verdere samenwerking met AxiomSL.”

Ed Royan, CEO, AxiomSL EMEA hierover: “Het verheugt ons enorm dat Yapi Kredi Bank ons strategisch platform heeft gekozen om te voldoen aan de kapitaal- en liquiditeitsvereisten van de ECB, alsook aan de voorschriften van DNB in Nederland. Onze strategische oplossingen vereenvoudigen het rapportageproces met automatisering, data governance en end-to-end datamanagement. Dit verlaagt de kosten van naleving voor onze cliënten aanzienlijk, minimaliseert het menselijke ingrijpen en vergroot de operationele efficiëntie. We willen dit dolgraag realiseren via ons partnerschap.”

Over Yapi Kredi

Yapı Kredi Nederland N.V. ontstond uit een fusie op 1 juli 2007 van Koçbank Nederland N.V. (opgericht in 1996) en de voormalige Yapı Kredi Bank Nederland N.V. (opgericht in 2001). In verband met deze fusie veranderde Koçbank Nederland N.V. zijn naam in Yapı Kredi Bank Nederland N.V. De gefuseerde bank blijft opereren onder een volledige bankvergunning die is afgegeven door De Nederlandsche Bank.

Deze fusie heeft de reeds opgebouwde sterke reputatie op het gebied van klantenservice door de jaren heen versterkt en tegelijkertijd een nog sterkere bank gecreëerd. De bank levert een breed scala bankdiensten, waaronder retail en commercieel bankieren, bankdiensten voor bedrijfsleven en particulieren, alsmede bijbehorende bankactiviteiten.

Yapı Kredi Bank Nederland N.V. ontleent zijn kracht aan zijn aandeelhouder Koç Financial Services, een 50/50 joint venture van Koç Group en UniCredit.

Over AxiomSL

AxiomSL is wereldwijd marktleider op het gebied van rapportage- en risicobeheeroplossingen voor de financiële sector, waaronder banken, effectenmakelaars, vermogensbeheerders en verzekeringsmaatschappijen. Zijn unieke bedrijfsplatform voor data management (EDM) levert dataherkomstweergave, risico-aggregatie, analyse, workflow automatisering, validatie en audit functionaliteit.

Het platform van AxiomSL ondersteunt de naleving van een groot aantal internationale en lokale richtlijnen, waaronder Basel III kapitaal- en liquiditeitsvereisten, de Dodd-Frank Act, AnaCredit, FATCA, AEI (CRS), EMIR, COREP/FINREP, CCAR, FDSF, BCBS 239, Solvency II, AIFMD, IFRS 9, MAS, ASIC, REMIT, MiFID II, SFTR, informatieverstrekking door de centrale banken en vereisten inzake markt- en kredietrisicobeheer. De bedrijfsbrede aanpak van AxiomSL stelt klanten in staat om hun bestaande data- en risicobeheersinfrastructuur te benutten en verlaagt de implementatiekosten, time-to-market en complexiteit.

AxiomSL heeft wereldwijd 700 medewerkers in dienst die zich richten op dienstverlening aan cliënten in de grootste financiële centra ter wereld, waaronder Londen, Parijs, Brussel, Luxemburg, Frankfurt, Amsterdam, Madrid, New York, São Paulo, Singapore, Beijing, Hong Kong en Tokio.

AxiomSL heeft meerdere prijzen en branche-erkenningen ontvangen. Kort geleden werd het bedrijf bestempeld tot “Best Risk Calculation Engine for Regulatory Compliance” in Data Management Review’s 2018 RegTech Awards en Category Leader 2018 voor “Data Integrity and Control Solutions in Financial Services” door Chartis Research. Dit was het tweede jaar waarin AxiomSL werd onderscheiden met beide awards. Daarnaast werd het bedrijf benoemd tot “Best Reporting Platform for the Sell-Side” in WatersTechnology’s 2018 Sell-Side Technology Awards. De geavanceerde oplossingen van het bedrijf hebben extra onderscheidingen gekregen van andere brancheleiders en instanties, waaronder de Waters Magazine Rankings, American Financial Technology Awards en Chartis RiskTech100.

Meer informatie vindt u op www.axiomsl.com

Daniel Kulcsar
daniel.kulcsar@greentarget.co.uk